ORDONKA. MIŁOŚĆ CI WSZYSTKO WYBACZY

reżyseria: Jan Maciejowski
scenografia i kostiumy: Jerzy Rudzki
choreografia: Henryk Konwiński
aranżacje: Andrzej Marko
premiera: 27 marca 2002

Hanka Ordonówna jest jedną z ikon polskiej kultury XX wieku. Aktorka, piosenkarka, tancerka, autorka wierszy i tekstów piosenek, kobieta o niebywałej charyzmie, ogromnym sercu i niespotykanej subtelności. Jej piosenki od osiemdziesięciu (sic!) lat stanowią źródło wzruszeń kolejnych pokoleń. Nie ma chyba Polaka, który nie umiałby zanucić „Uliczkę w Barcelonie”, „Trudno” czy „Na pierwszy znak”.
Warto podkreślić, że specjalny pokaz przedpremierowy spektaklu odbył się podczas Międzynarodowego Festiwalu Twórczości Kobiecej w Tel Awiwie (Izrael) Artystce w spektaklu towarzyszy 3-osobowy zespół muzyczny (fortepian, skrzypce, saksofon + flet + akordeon).

Najnowszy, złożony z piosenek Hanki Ordonówny, spektakl Marii Meyer to wielka kreacja tej uznawanej za najwybitniejszą polską aktorkę musicalową artystki….
Każda z piosenek to odrębny mikrodramat lub wesoła, a nawet frywolna opowieść. Meyer omdlewająca i filuterna, marzycielska i kąśliwa, ironiczna i ciepła. Potrafi rozbawić w piosence Fakier lub wzruszyć, gdy śpiewa Majn Jidisze Mame.

Danuta Lubina-Cipińska

%22Wyśpiewana miłość%22, Rzeczpospolita, 8.04.2002

Przedstawienie było wzruszające. Jeden ze starszych widzów powiedział reporterowi „Dziennika Polskiego” krótko – Jak Ordonka. To chyba najlepsza z możliwych recenzji dla tego widowiska.

PG

%22Jak Hanka Ordonówna...%22, Dziennik Polski, 27.08.2003

Spektakl „Ordonka” dostarcza widzom wielu emocji – jest czas na śmiech, na zadumę, ale i na wzruszenie. Nie ma natomiast czasu na nudę. To przedstawienie po prostu dobrze się ogląda. Maria Meyer, świetna aktorka musicalowa, tworząca pod szyldem Ma Scala – Teatr Marii Meyer, skonstruowała spektakl znakomicie…
Meyer bardzo oszczędnie wykorzystuje sceniczne środki wyrazu. Właściwie nie ma w spektaklu żadnych zbędnych ruchów, wszystko jest precyzyjnie obliczone. Potrafi w kilku gestach wyrazić uczucia zakochanej, młodej dziewczyny, by za chwilę wykreować przekonywającą postać zblazowanej femme fatale.

Marcin Mońka

%22Baloniki w publikę%22, Gazeta Wyborcza, 8.04.2002

Maria Meyer przesłuchała setki piosenek najsłynniejszej przedwojennej gwiazdy kabaretów – Ordonki, by stworzyć niepowtarzalny spektakl złożony z 25 brawurowo przedstawianych utworów.

Mariola Woszkowska

%22Życie piosenką opisane%22, Trybuna Śląska, 23.04.2002

To mógłby być wieczór Milvy albo Teresy Stratas.
Taki – na europejskim poziomie – w Chorzowie daje Maria Meyer, śpiewając stare piosenki Hanki Ordonówny…
… Maria Meyer zbudowała najprawdziwszy, gorący w emocjach teatr .(…) Wiele artystek mierzyło się z tym repertuarem, ale żadnej nie udało się to z tak fantastycznym rezultatem, jak Marii Meyer. Zarówno w warstwie wokalnej, jak i aktorskiej. (…) … Nie mam wątpliwości, że za Jak dym z papierosa czy Majn Jidisze Mame pójdzie kiedyś Maria Meyer prosto do nieba.

Marek Skocza

%22Wyśpiewane życie%22, Dziennik Zachodni, 29.04.2002

Niezwykle wyrazista i pełna energii zaskakuje kolejnymi wcieleniami – bawi, odśpiewując Pierwszy znak do miotły, uwodzi przewrotnym wykonaniem Ja muszę mieć amantów trzech, wreszcie wzrusza Majn Jidisze Mame. Wszystko perfekcyjnie dopracowane…

%22Ordonka znowu czaruje%22

Wprost, 15.04.2002

Kontakt

W przypadku chęci zaproszenia tego spektaklu prosimy o kontakt z Fundacją „ORFEO” im. Bogusława Kaczyńskiego

dyrektor artystyczny Krzysztof Korwin-Piotrowski, tel. 735 99 20 20, e-mail: piotrowski.korwin@gmail.com